Model Assure
Analyse Learners
( Analisis Pelajar)
|
i.
Murid tahun 4
cemerlang.
ii.
10 orang murid lelaki ,6 orang murid perempuan.
iii.
Umur : 10 tahun
iv.
Kelas pertama daripada 2 kelas bagi tahun 4.
v.
Pengalaman sedia ada :
- Murid pernah membersihkan
najis dalam kehidupan seharian.
|
State Objective
( Nyatakan objektif /
hasil
pembelajaran)
|
1. Kognitif
- Murid
dapat menyatakan maksud bersuci dari hadas dan najis dalam kehidupan
seharian.
- Murid
dapat menyatakan 3 akibat tidak bersuci dalam kehidupan seharian.
- murid dapat menyenaraikan 4 hikmah
bersuci dalam kehidupan seharian.
2. Afektif
- Murid
menunjuk riak muka yang terpegun ketika guru menunjukkan bekas yang berisi
najis dan menganggap ia seperi najis yang betul.”
- Murid
kelihatan seronok dengan mengangkat tangan dan berdiri untuk memberi jawapan
semasa sesi soal jawab.
3. Psikomotor
- Murid
berdiri dan datang kehadapan kelas untuk menjawab soalan yang diberikan oleh
guru.
|
Select methods, media and materials
( Pilih kaedah, media
dan bahan sumber)
|
i. Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
yang digunakan
- Kaedah
soal jawab
- Kaedah
perbincangan
- kaedah permainan
ii. Media
yang digunakan
- Komputer
riba
- Tayangan
video
- Tayangan
slaid
- bekas makanan
- alat permainan
iii. Bahan
sumber pengajaran dan pembelajaran yang digunakan
- Komputer
riba
- Tayangan
video
- Tayangan
slaid
- Bahan
2D dan 3D (bekas makanan dan alat permainan)
|
Utilize media and materials
(Gunakan media dan
bahan sumber)
|
i. Tayangan
bekas makanan yang berisi “najis” menggalakkkan murid untuk berfikir tentang
apa yang bakal diajar didalam kelas
ii. Tayangan
slaid dapat memudahkan dan menjimatkan masa guru untuk menerang isi pelajaran
tanpa perlu menulis dipapan putih. Sambil itu, dapat menarik minat murid
kepada isi pengajaran
iii. Aplikasikan kaedah dan
media pengajaran semasa di langkah 1, langkah 2 dan langkah 3 dalam rancangan
pengajaran harian sepenuhnya.
|
Require learner participation
(Libatkan pelajar
dalam pembelajaran)
|
i. Murid
terlibat secara aktif sejak dari awal penglibatan. Pada permulaan di set
induksi, menjawab soalan yang diberikan oleh guru tentang apa yang mereka
lihat. Di langkah 1, murid perlu dikendaki menjawab soalan dengan betul
dengan melebelkan najis mengikut jenisnya. Langkah 2 pula murid perlu membuat
perbincangan dalam kumpulan berkenaan permainan botol number. Kemudian pada
langkah 3 pula, murid perlu membaca slaid yang ditunjukkan oleh guru secara
individu, kumpulan dan kelas.
ii. Komunikasi
2 hala dan bekerjasama dalam kumpulan masing-masing.
iii.
Langkah 1 : Pemusatan murid
iv. Langkah
2 : Pemusatan bahan
v. Langkah 3 : Pemusatan murid dan
bahan
|
Evaluate and Revise
( Nilai dan semak
semula)
|
i.
Membuat kesimpulan dan rumusan daripada keseluruhan
pembelajaran pada hari ini pada sesi penutup.
ii.
Membuat penutup sosial.
|
Rancangan Pengajaran
Harian Pendidikan Islam
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : 4 cemerlang
Tarikh : 14
September 2012
Masa : 8.00
pagi – 9.00 pagi
Bilangan Murid : 30 orang
Bidang : Ibadah
Tajuk : Bersuci
Daripada Najis dan Hadas
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Murid sudah mengetahui jenis najis.
Hasil Pembelajaran : Di akhir pembelajaran murid
dapat:
Aras 1: menerangkan maksud bersuci dari najis
dan hadas
Aras 2: menerangkan 3 akibat tidak bersuci
dalam kehidupan
Aras 3: menyenaraikan 4 hikmah bersuci
Kemahiran Berfikir : Mengenal pasti sebab dan
menganalisis maklumat
Gabung Jalin : Akhlak
Penerapan Nilai : Bersungguh-sungguh
Bahan Bantu Mengajar : LCD, komputer riba, pembesar suara dan
lembaran kerja
Strategi Pengajaran
Dan Pembelajaran
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa:
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا
ارحم الراحمين
|
1. Ketua kelas membaca doa pelajaran.
2. Murid-murid lain bersama guru mengikuti bacaan doa yang
dilafaz oleh ketua kelas.
|
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Jenis-jenis najis yang perlu diketahui oleh murid ada 3
iaitu
1. mukhofafah
2. mutawasitah
3.mungolazoh
|
1. Guru memaparkan bekas yang diisi dengan najis (buatan) kepada
murid-murid.
2. Guru bertanya kepada murid berkenaan dengan najis yang
telah dilihat.
3. Murid menjawab secara individu dan secara kelas.
4. Guru mengaitkan soalan yang diajukan kepada murid
dengan tajuk pelajaran.
|
BBM :
Bekas plastik
|
Langkah 1
( 12 minit )
|
Pengertian bersuci dari najis dan hadas . Pengertian najis :
1. mukhofafah
2. mutawasitah
3.mungolazoh
|
1. Guru menerangkan tentang konsep bersuci dari najis dan
hadas kepada murid dengan menggunakan LCD.
2. Guru memberi penjelasan mengenai jenis-jenis najis.
3. Guru memaparkan perkataan jenis-jenis najis kepada
muris-murid berserta contoh.
4. Guru bertanya kepada murid-murid mengenai jenis-jenis
najis yang betul.
5. Murid menjawab secara indvidu.
|
BBM
1. LCD
2. Komputer riba
3. Pembesar suara
|
Langkah 2
( 13 minit )
|
Akibat tidak
bersuci daripada najis dan hadas dalam kehidupan seharian.
|
1. Guru menerangkan tentang akibat tidak bersuci daripada
najis dan hadas dalam kehidupan suharia.
2. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan untuk bermain satu
permainan tentang akibat tidak bersuci dari najis dan hadas.
3. Permainan botol number.
4. Setiap kumpulan diminta untuk mengantar wakil setiap
kumpulan untuk bermain permainan botol number.
5. Setiap botol dilabelkan dengan number dan setiap
kumpulan dibekalkkan dengan getah untuk dimasukkan kedalam botol.
6. Bagi kumpulan yang kena number tersebut diminta untuk
menjawab soalan yang diberikan.
|
BBM
1. Alat permainan botol number.
|
Langkah 3
( 18 minit )
|
Menyenaraikan 4 hikmat bersuci dalam
kehidupan seharian :
1. disukai Allah
2. disayangi masyarakat.
3. hidup lebih tenang
|
1. Guru memaparkan pesembahan power point didalam kelas
tentang 4 hikmah bersuci dalam kehidupan seharian.
2. Guru menerangkan kepada murid tentang hikmah bersuci.
3. Murid diminta untuk membaca 4 hikmah bersuci secara
individu, kumpulan dan kelas.
|
BBB :
LCD
|
Penutup
( 10 minit )
|
-
Murid digalakkan untuk
sentiasa bersuci dan bersih dalam kehidupan seharian.
|
1. Murid menulis semula tentang pembelajaran pada hari ini
di papan putih.
2. Guru menbuat ulasan dan peringatan kepada murid tentang
kelas yang akan datang.
3. Guru memberikan lembaran kerja kepada murid-murid.
|
|
Ulasan Kendiri:
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
Ulasan Guru /
Pensyarah Pembimbing:
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
salam..mohon izin untuk jadikan sebagai rujukan assignment
ReplyDelete