Sunday 30 September 2012

Teknologi Maklumat Gerbang Kehidupan


Teknologi maklumat boleh ditakrifkan sebagai sebarang kaedah yang digunakan untuk memindah, menyebar dan memapar maklumat. Maklumat tersebut boleh wujud dalam pelbagai bentuk samada bentuk fizikal contohnya kertas dan buku, bentuk suara, paparan visual, pergerakan atau dalam bit. Perkembangan teknologi maklumat telah mencapai suatu tahap di mana ia mula menampakkan pengaruh tertentu di dalam kehidupan manusia terutamanya penduduk bandar. Pada asalnya, teknologi ini wujud sebagai satu perantaraan untuk mengedarkan pelbagai jenis maklumat untuk tujuan yang berlainan. Contohnya bagi pengiklanan, pemberitahuan, telekomunikasi dan sebagainya.
Peranannya sebagai agen perubahan tidak pernah berkurang tetapi semakin bertambah lebih-lebih lagi dengan kewujudan komputer. Dewasa ini, ia telah berevolusi kepada bentuk yang menampakkan pengaruh yang lebih mendalam ke atas kehidupan manusia. Contohnya penggunaan rangkaian ‘internet’ telah dan berupaya menyebabkan perubahan yang besar ke atas aspek fizikal, ekonomi dan sosial melalui globalisasi serta berkembangnya modal antarabangsa kapitalis. Teknologi maklumat akan membezakan sebuah negara maju dengan sebuah negara sedang membangun(Arun, 1999).
Teknologi maklumat dan komunikasi atau Ict (Information And Comunication Technology) merupakan teknologi yang diperlukan untuk memproses data. Ruang lingkupnya sangat luas merangkumi segala aspek terutama dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Jacques Filul (1962) mendefinisikan teknologi sebagai "keseluruhan metode yang secara rasional mengarah dan memiliki efisiensi dalam kegiatan manusia". Menurut Little JOhn (1978), "komunikasi merupakan suatu hal yang sulit kerana sifatnya yang kompleks dan proses yang multidisplin".The International For True Study Comunication Problem(1980) lebih menekankan pengertian komunikasi sebagai "proses pertukaran benda,data,pendapat atau pesanan antara perseorangan dan masyarakat". 

Teknologi wujud sebagai satu perantaraan untuk mengedarkan pelbagau jenis maklumat untuk tujuan yang berlainan sebagai contoh seperti pendidikan,pengiklanan,pemberitahuan,telekomunikasi,dan sebagainya untuk memperoleh maklumat. Hakikatnya, perkembangan Ict sangat membantu mempercepatkan seseorang untuk melakukan kerja dengan lebih cekap,berkesan,mudah,cepat dan dapat membuat keputusan yang lebih baik untuk menghasilkan kerja yang berkualiti
.
Perkembangan teknologi maklumat banyak membantu dunia untuk mencapai kemajuan. Hai ini kerana, melalui perkembangan teknologi maklumat pelbagai perkhidmatan dapat disediakan, contohnya dalam sektor perniagaan. melalui perniagaan yang dijalankan pihak pengusaha dapat memajukan aktiviti perniagaan mereka melalui jualan secara online. selain itu, mereka juga dapat mencari pengguna dengan lebih cepat dan dapat meningkatkan pendapatan harian mereka dengan cepat. 
Walau bagaimnapun, teknologi maklumat ini juga dapat mengeratkan hubungan sesama manusia.

 Hal ini dapat dibuktikan melalui perkembangan dunia teknologi maya seperti twitter, facebook, yahoo massanger dan sebagainya. Teknologi maya ini telah menjadikan salah satu keperluan penduduk pada hari ini terutama golongan remaja kerana mereka dapat berinteraksi dalam internet walau pun berada jauh. Perkembangan teknologi maya ini dapat mengeratkan hubungan terutama mereka yang berada di luar negara. Mereka dapat bertanya khabar melalui jaringan sosial yang cepat dan mudah.


           
Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi telah mencampakkan pelbagai persoalan kepada para pengguna. secara akikatnya,penggunaan ICT mmeberi pelbagai impak positif,namun impak negatif turut timbul disebabkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab menyalurkan maklumat yang tidak baik dan salah.

Internet juga membuka jalan kepada jenayah komputer, golongan yang mahir dalam komputer dapat menceroboh masuk ke dalam sistem komputer sesebuah syarikat melalui laman webnya.Mereka mahir memecahkan kod sekeruti komputer untuk memasuki sistem komputer tersebut untuk menyebarkan virus tertentu melalui emel sehingga melumpuhkan sistem komputer.Terdapat juga pihak-pihak yang menganjurkan "skim cepat kaya" di internet untuk menipu orang.

Ketagihan internet turut mengubah hidup dan peribadi seseorang.Kita tidak perlu berganjak dari kerusi untuk mengikuti perkembangan antarabangsa.Orang yang dilanda "demam" internet mungkin melupakan corak hidup yang dilaksanakan.Mereka mengabaikan produktiviti kerja.Ibu bapa mengabaikan anak-anaknya.Mereka mungkin merailkan diri sematapmata hendak menyelami maklumat dalam internet yang tanpa batasannya.Amalan berkelompok,bagai aur dengan tebing akan terhakis.Sebaliknya akan muncul amalan enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing.Oleh itu internet, menrenggangkan hubungan sesama manusia.

Secara kesimpulannya,teknologi maklumat dan komunikasi banyak mengubah kehidupan manusia.Kemajuan ini membuka jendela kepada kemungkinan,kegilaan dan malapetaka baru,bergantung pada cara-cara kita manfaatkannya atau menyalahgunakannya.Ibu bapa perlu mngawasi anak-anak mereka melayari internet.Ketahanan diri telah menjamin kita tidak diracuni unsur negatif melalui internet.





No comments:

Post a Comment